Tätä tekstiä oli sikäli ärsyttävä lukea koska melkein kaikki teksti oli otettu jostain toisesta kirjasta tai tutkielmasta. On toki tärkeää että tekstin minkä näinkin suureen projektiin laittaa on hyvin pohjustettu ja tutkittu mutta se loi tekstille jotenkin teennäisen ja tärkeilevän tunnelman jossa kaikki teksti piti todistaa olevan totta lainaamalla jotakin toista tekstiä. Loppua kohden teksti muuttui heti paljon mielekkäämmäksi kun pääsi lukemaan raportteja työpajoista. Pitäisin itskekin mielelläni ulkomailla tutustumis-vaiheen aikana kirjoituksessa mainitun "Kuvan valinta" harjoitteen koska se antaisi useita eri lähestymis tapoja kuvailla miksi valokuvaus on hieno tapa lähestyä asioita sillä se minkä kuvan ja miksi sen valitsi suomalainen opiskelija on aivan erillainen kun se olisi namibialainen opiskelija tai vaikka ihan keski-eurooppalainenkin opiskelija. Näitä eroavaisuuksia olisi varmasti mukava havainnoida ja tutkia nuorten kanssa.
"Samalla ohjaajalta edellytetään nöyrää asennetta, joka edellyttää rohkeutta myöntää oman tietonsa
rajoittuneisuus ja puutteellisuus. Innostaja ei tee töitä muiden puolesta tai anna
valmiita vastauksia, vaikka hänellä olisi siihen tarvittavat taidot ja tiedot. Osallisuuden
edistäjänä hänen tehtävänään on ensisijaisesti järjestää tilanteita, joissa ihmiset
pääsevät pohtimaan, analysoimaan ja tulkitsemaan."
Yksi isoimmista ongelmista mikä minulla on ollut ohjaajaksi opiskelussa on ollut on tämä niin sanottu innostaminen, sillä minä harvoin "innostun" asioista suuresti. Tykkään toki olla mukana kaikessa mutta minä en uhku elämän iloa saadessani valokuvata tai urheillessani. Usein tämä luo ongelmia eniten suunnittelu vaiheessa, on vaikea luoda esimerkisi valokuvaus pajaa ellei itse usko sen olevan niin hieno asia. Ohjaajan ei toki tarvitse olla aina innostunut asioista joita hän ohjaa. Riittänee vain että tekijältä löytyy tieto ja taito luoda siitä mielenkiintoista ja kehittävää siihen osallistujille. Innostuneen esittäminen ei ole koskaan ollut vaikeaa mutta sen alla piilevä itse inho on mikä vaikeuttaa monesti sellaisten asioitten tekemistä jatkossa. En mielestäni sopisi millään tavalla vetämään urheilua nuorille mutta pystyn vetämään tunnin tai kaksi liikuntaa jos siihen on tarve, inhoan kuitenkin sitä että sydämmeni ei ole oikeassa paikassa ja nuoret ansaitsevat parempaa.
"Samalla ohjaajalta edellytetään nöyrää asennetta, joka edellyttää rohkeutta myöntää oman tietonsa
rajoittuneisuus ja puutteellisuus. Innostaja ei tee töitä muiden puolesta tai anna
valmiita vastauksia, vaikka hänellä olisi siihen tarvittavat taidot ja tiedot. Osallisuuden
edistäjänä hänen tehtävänään on ensisijaisesti järjestää tilanteita, joissa ihmiset
pääsevät pohtimaan, analysoimaan ja tulkitsemaan."
Yksi isoimmista ongelmista mikä minulla on ollut ohjaajaksi opiskelussa on ollut on tämä niin sanottu innostaminen, sillä minä harvoin "innostun" asioista suuresti. Tykkään toki olla mukana kaikessa mutta minä en uhku elämän iloa saadessani valokuvata tai urheillessani. Usein tämä luo ongelmia eniten suunnittelu vaiheessa, on vaikea luoda esimerkisi valokuvaus pajaa ellei itse usko sen olevan niin hieno asia. Ohjaajan ei toki tarvitse olla aina innostunut asioista joita hän ohjaa. Riittänee vain että tekijältä löytyy tieto ja taito luoda siitä mielenkiintoista ja kehittävää siihen osallistujille. Innostuneen esittäminen ei ole koskaan ollut vaikeaa mutta sen alla piilevä itse inho on mikä vaikeuttaa monesti sellaisten asioitten tekemistä jatkossa. En mielestäni sopisi millään tavalla vetämään urheilua nuorille mutta pystyn vetämään tunnin tai kaksi liikuntaa jos siihen on tarve, inhoan kuitenkin sitä että sydämmeni ei ole oikeassa paikassa ja nuoret ansaitsevat parempaa.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tässä on lainauksia luetusta tekstistä jotka ovat mielestäni tavalla tai toisella mielenkiintoisia mutta minulla ei juuri ole niihin mitään lisättävää.
"Jos tavoite olisi yhtenäinen, olisiko yhteisökin toimivampi"
"Osallisuus on jokaisellehenkilökohtaista, tärkeää ja merkityksellistä. Jokaiselle ihmiselle on tärkeää olla osa jotakin kokonaisuutta. Yksinkertaisimmillaan osallisuus voi olla kuitenkin vain mukana
olemista, joka ei edellytä aktiivista sitoutumista yhteisön toimintaan tai toiminnan tavoitteisiin."
"Tekeminen (activity) ja toiminta (occupation) ovat kaksi osallisuuden peruskäsitettä
"Monien taiteilijoiden päätavoitteena on kannanotto yhteiskunnallisiin ongelmiin."
"Näemme pääasiassa vain meille esitettyjä kuvia. Kuvan ottaja tekee esivalinnat
puolestamme tai meitä vastaan. Hyvin usein ne tapahtuvat vanhojen ennakkoluulojen
pohjalta, erityisesti kaukaisten maiden osalta. Yleensä esimerkiksi kehitysmaista
kuvataan vain ankaria olosuhteita ja sitä mikä on huonosti. Lehdissä näkyy hyvin usein
stereotyyppisiä valokuvia, kuten nälkäinen lapsi, kuivuus tai köyhyys. Näiden kuvien
pohjalta ihmiset luovat käsityksen köyhemmistä maista, eivätkä osaa edes kuvitella
mikä maassa on hyvin."
"Valokuvan merkitykset syntyvät aina katsojan tajunnan kautta"
"Taide voi saattaa kuvina näkyväksi ihmisen sisäistä maailmaa, johon me emme
suoraan näe. Näitä ovat mm. sisäiset kokemukset, tunteet, ajatukset, muistot, jotka
helposti peittyvät arjen touhuamisen ja sosiaalisten paineiden alle. Valokuva on yksi
hyvä keino siihen. Valokuvataidetta voi käyttää muun muassa valaistumisen tai oman
elämänkokemuksen paljastumisen välineenä itseään ja muita varten."
"Voimauttava valokuva tarkoittaa tapaa, jolla valokuvia voi käyttää ihmissuhteiden
parantamiseen sekä elämäntarinan ja oman minän rakentamiseen. Kuvattava itse
päättää kuvan merkityksellisyyden."
"Voimautumisen keskeinen idea on, että toista ihmistä ei voi voimauttaa. Menetelmän
välineenä käytetään valokuvausta, mutta kysymys ei varsinaisesti ole
valokuvaamisesta. Kysymys on katsomisen ja näkemisen tavasta. Voimauttavan
valokuvaprosessin avulla opetellaan vastavuoroista (= toisen osapuolen toimintaa
mukailevaa) tapaa kohdata läheinen ihminen, asiakas tai työkaveri. Opitaan löytämään
ja tekemään näkyväksi arkipäivien arvokkaat, merkitykselliset ja hyvät asiat."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti