maanantai 9. marraskuuta 2015

Ulkopuolisuus vertaissuhteissa nuorten kokemana.

Ulkopuolisuus vertaissuhteissa nuorten kokemana.
 (Google Slide Linkki)

Hiket” ja ”kovikset”,
”kiltit” ja ”pahikset
emot”, ”pissikset"
 nörtit” ja ”hipsterit
"Nimikkeet" vahvistavat yhteisyytä ja sulkevat pois yhteisöön kuulumattomat.

      -Samalla kun identifioidaan oman kuulumisen viiteryhmää, määritellään, ketkä eivät kuulu joukkoon
-Vertaisryhmän tai -yhteisön sisä- tai ulkopuolisuus voi siis rajautua sekä nuoren omin valinnoin että toisten nuorten toimesta
 
- Ulkopuolisen leima ja omaksuttu positio vertaisyhteisössä näyttävät ohjaavan toimintaa ja rajaavan vertaisiin liittymisen tiloja
- Vertaisyhteisönsä toimijana nuorella pitäisi olla mahdollisuus itse valita omat kiintopisteensä ja viiteryhmänsä, asemoitua osalliseksi haluamallaan tavalla ja murtaa tai muovata hänelle ulkoapäin tuotettuja positioita
- Oleminen koulussa ilman kavereita on nuorelle haastava tilanne. Yksin näyttäytymistä kouluyhteisössä pidetään leimaavana, viimeiseen asti vältettävänä asemana, jonka kanssa nuoret kamppailevat vaihtelevin keinoin
- Vertaisiin liittymisen ja irtautumisen prosesseissa on kysymys siitä, mikä itseä ja jotakuta toista yhdistää sekä miten nämä piirteet puolestaan eroavat joitakin toisia nuoria yhdistävistä piirteistä.
- Näitä yhdistäviä ja erottavia tekijöitä eri tavoin merkkaamalla ympäröivä vertaisyhteisö jäsentyy ryhmiksi, alaryhmiksi, ystävyyksiksi ja kaveriporukoiksi

- Portit nuorten keskinäisiin porukoihin ja ystävyyksiin aukeavat vaivattomimmin niille, jotka osaavat olla ”oikein” osana vertaisyhteisöä ja valtakulttuuria

-Nuorelle tekee hyvää kuulua johonkin ryhmään tai joukkoon tunteakseen olonsa hyväksytyksi. Joukosta ulos jääminen aiheuttaa paljon

(Kuvassa hyvin toimiva ryhmä)

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti