sunnuntai 19. huhtikuuta 2015

6. ja 7. Viikot


Työpäivät ovat hiljalleen alkaneet muuntautumaan siitä uuden ja hienouden tunnusta jo arkeen. On vaikeaa muistella millaista se oli omassa koulussa kun viimeisien viikkojen luokkatoverit ovat olleetkin ykkösluokkalaisia. Lasten kanssa on ollut mukava olla vaikka joskus jotain ongelmia onkin. Jotenkin kaikista näkee jonkin piirteen minkä muistaa nähneensä omalla luokalla ala-asteella. Minulla on omat suosikki oppilaat ja sitten ne oppilaat kenestä en pidä niinkään paljoa mikä ei tietenkään ole ehkä oikein näin kasvattajan näkökulmasta mutta en ole "ammattilainen" enkä koskaan pystyisi olla valitsematta suosikkeja. Yritän kuitenkin kohdella kaikki lapsia samalla tavalla.



Kouluni opettaja kävi vierailemassa harjoittelupaikallani myös nyt seitsemännen viikon lopussa ja käynti toimiomalla tavallaan herätyksenä koska aina tähän asti olen ajatellut olevani "opettaja" vaikka ilmeisesti olenkin "ohjaaja" ja nämä kaksi asiaa ovatkin kaksi aivan eri asiaa. Toisin kuin opettaja, minun tehtäväni olisi muka olla lasten ja nuorten seurassa toisin kuin opettaja. Tämä olisi ollut hyvä tietää silloin kuin aloitin täällä mutta monella tavalla kaikki Top-aiheiset tunnit koulussa olivat hyvinkin puuduttavia ja harvoin niissä tuli mitään tarkkaa tietoa mistään. Minä kun luulin että kun olen töissä "kouluavustajana" olen eettisesti samalla tasolla kuin opettaja että en saisi olla suoraan lasten ystävä koska on auktoriteettisessä roolissa heitä kohtaan mutta "ohjaajana" tehtävänä on juurikin tämä mikä tarkoittaa oikeastaan suoraan sitä että viimeiset 7. viikkoa olen tehnyt töitä väärin.


Tässä opettajien ristikuulustelussa tuli myös esille se kuinka harjoittelupaikkani sekä luokkani opettaja tuntuu vähättelevän minua ja panostustani koulussa. Kun ihmiseltä kysytään kuinka hyvin toinen henkilö on pärjännyt jossakin ja vastaus alkaa "noh.." niin se harvoin tuntuu positiiviseltä aloitukselta. Tämän jälkeen passiivis-agressiivinen kommentointi erillaisista asioista kuten siitä kuinka olen piirrellyt tunnilla. Jos hänellä on ongelmia asioitten kanssa joita teen niin asioista voi mainita sen sijaan että näistä mainitaan tällä tavalla. Olen sentään harjoittelija ja jos teen jotain väärin haluaisin mielellänikuulla siitä sen sijaan että "aikuisen pitäisi jaksaa tunti tylsyyttä" olisi kommentti jolla opettaja minua kuvailee omalle opettajalleni. Uskoin että piirtelystäni ei olisi haittaa ja siksi sitä tein mutta en tämän jälkeen varmaan hirveästi enää nosta kynääni tunnilla.   


Minulla on myös ensimmäinen koulun näyttö tulossa kolmen viikon päästä joka aiheuttaa monenlaista stressiä koska en ole koskaan oikein ymmärtänyt tämän alan näyttö kriteerejä tai mitään miten nämä näytöt toimii koska edelliset näytöt olivat aina senkin verran yksinkertaisia tee-se-itse juttuja. Videon editointi oli yksinkertaista. Kokonaisen luokan ohjaaminen ei ole. En ole koskaan ollut liian kekseliäs ihminen luokaan mitään tapahtumia tällä alalla ollessani joten nyt kun ensimmäistä kertaa joudun tekemään tämän yksin, tulee siitä olemaan hankalaa. Osaan olla mukana asioissa koska "ohjaaminen" tulee minulle luonnostaan mutta asioitten kehitteleminen tai suunnittelu ei ole vahvuuteni. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti